1999
서울대학교 화학교육과 박사 졸업
1995
서울대학교 화학교육과 석사 졸업
1993
- 서울대학교 화학교육과 학부 졸업
과학 분야
-나노 분광
-의료 진단기술
-환경 센서
-식물 질병 모니터링
교육 분야
-실험교육
-데이터 리터러시
-AI디지털 역량 교육
2003 – 현재
서울대학교 화학교육과 교수
2020 – 현재
한국현장과학교육학회 편집위원장
2022 – 현재
교육부 AIEDAP 사업단 부단장
2015 – 2017
Network for Inter-Asian Chemistry Educators 학회장
2010 – 현재
Chemical Education Journal 편집위원
2015 – 2017
교육부 교육과정 개편 연구위원 및 연구책임자
과학 분야
-In vivo surface-enhanced Raman scattering nanosensor for the real-timemonitoring of multiple stress signalling molecules in plants, Nature Nanotech. 2022, in press
–High-throughput multiplex analysis method based on Fluorescence–SERS quantum Dot-Embedded silver bumpy nanoprobes, Applied Surface Science, 2021, 58, 149787
–Effect of Alkylamines on Morphology Control of Silver Nanoshells for Highly Enhanced Raman Scattering, ACS Applied Materials & Interfaces, 2019, 11(8), 8374-8381
–Two-dimensional SERS encoding method for on-bead peptide sequencing in high-throughput bioanalysis, Chemical Communications, 2019, 55(18), 2700-2703
–Cellulose nanofibrils coated paper substrate to detect trace molecules using surface-enhanced Raman scattering, Cellulose, 2018, 25(6), 3339-3350
–Subnanomolar Sensitivity of Filter Paper-Based SERS Sensor for Pesticide Detection by Hydrophobicity Change of Paper Surface, ACS Sensors, 2018, 3(1), 151-159
–A dual modal silver bumpy nanoprobe for photoacoustic imaging and SERS multiplexed identification of in vivo lymph nodes, Nanoscale, 2017, 9(34), 12556-12564
–A fast and reliable readout method for quantitative analysis of surface-enhanced Raman scattering nanoprobes on chip surface, Review of Scientific Instruments, 2015, 86(5), 055004
–Fluorescence-Raman dual modal endoscopic system for multiplexed molecular diagnostics, Scientific Reports, 2015, 5, 9455
-기타 SCI 국제 학술지 180여편
교육 분야
–The Suitability and Characteristics Analysis of Key Science Inquiry Activities in the 2015 National Science Curriculum in Korea, Asia-Pacific Science Education, 2022, 8(1), 72-108
–무선 온도 센서를 활용한 샤를 법칙 실험 개선, 현장과학교육, 2022, 16(3), 425-438
–지식정보처리역량 함양을 위한 데이터 기반 과학탐구 모형 개발, 한국과학교육학회지, 2020, 40(6), 657-670
–지식정보화 사회에서의 과학탐구 교육 방향성 탐색, 현장과학교육, 2020, 14(3), 401-414
–중학교 ‘분자운동과 상태변화’에 대한 수업에서 스마트 기기 활용 모델링 학습의 효과, 학습자중심교과교육연구, 2020, 20(3), 21-52
–STEAM 교육의 한계와 개선방향 -STEAM 교육 전문성을 가진 교사의 견해를 바탕으로–, 한국과학교육학회지, 2019, 39(5), 573-58
–Profile Analysis of Elementary School StudentsSmart Device Usage, Educational Technology International, 2017, 18(1), 27-47