학력사항
2019.06
University of Washington (WA, USA), College of Education, Curriculum & Instruction 교육학박사 (Science Education 전공)
2015.08
서울대학교 대학원 과학교육과 생물전공 교육학석사 (생물 전공)
2013.08
서울대학교 사범대학 생물교육과 이학사 (생물교육 전공)
연구분야
생물교육, 과학교육, 생물 교수학습, 과학교사교육
진행 중인 과제
과제타이틀: 교사학습공동체에 참여하는 과학 교사들의 탐구 및 수업 발달 양상 탐색
과제 추구 내용: 중등 과학 교사들이 교사학습공동체에 참여하여, 서로 협력하며 수업을 구성, 실행, 성찰하도록 돕고, 그 과정에서 교사들의 ‘좋은 과학 수업’에 대한 비전과 실행이 어떻게 변화해 나가는지 연구한다.
지원기간: 2022-10-01 ~ 2023-09-30
지원기관: 서울대학교 교내지원사업
주요경력
2022.09 – 현재
서울대학교 생물교육과 조교수
2021.09 – 2022.08
서울대학교 인문사회학술연구교수
2020.08 – 2021.07
일리노이 대학교(University of Illinois at Urbana-Champaign, IL, USA) 박사 후 연구원
2019.07 – 2020.07
워싱턴 대학교(University of Washington, WA, USA) 박사 후 연구원
연구실적
- Shim, S.-Y., & Thompson, J. (2022). Four years of collaboration in a professional learning community: Shifting toward supporting students’ epistemic practices. Science Education, 106(3), 674-705. https://doi.org/10.1002/sce.21704
- Shim, S.-Y., & Kim, H. B. (2018). Framing negotiation: Dynamics of epistemological and positional framing in small groups during scientific modeling. Science Education, 102(1), 128-152. https://doi.org/10.1002/sce.21306
- Shim, S.-Y., & Krist, C. (2022). Expanding the interpretive functions of framing for understanding marginalized students’ participation in collaboration and learning. Cultural Studies of Science Education, 17(3), 937-944. https://doi.org/10.1007/s11422-022-10122-7
- Shim, S.-Y., Thompson, J., Richards, J., & Vaa, K. (2018). Agree/Disagree T-charts: Supporting young students in scientific argumentation and modeling. Science and Children, 56(1), 39-47. https://doi.org/10.2505/4/sc18_056_01_39
- Windschitl, M., Lohwasser, K., Tasker, T., Shim, S.-Y., & Long, C. (2021). Learning to teach science during the clinical experience: Agency, opportunity, and struggle. Science Education, 105(5), 961-988. https://doi.org/10.1002/sce.21667
- Thompson, J., Richards, J., Shim, S.-Y., Lohwasser, K., Von Esch, K. S., Chew, C., … & Morris, A. (2019). Launching networked PLCs: Footholds into creating and improving knowledge of ambitious and equitable teaching practices in an RPP. AERA Open, 5(3), 1-22. https://doi.org/10.1177/2332858419875718
- Long, C., Shim, S.-Y., Windschitl, M., & Lohwasser, K. (2022). Opportunity openers for preservice science teachers experiencing the “two-worlds pitfall.” In L. Manier, T. T. York, & B. Calinger (Eds.), Research in Practice: Preparing and Retaining K-12 STEM Teachers in High-Need School Districts (pp. 151-199). Washington, DC: American Association for the Advancement of Science. https://doi.org/10.1126/aaas.add8015